708
Za účelem racionalizace provozu regionálních tratí ČD byla počátkem devadesátých letv ČKD vyvinuta lokomotiva řady 708 s určením pro posunovací a lehkou traťovou službu včetně možnosti dopravovat vlaky složené z přípojných vozů 010.
Lokomotiva kncepčně vychází z průmyslové lokomotivy T 239.1, je kapotována s věžovou kabinou s diagonálními stanovišti, přístupnou čelními dveřmi z ochozů. Pojezd tvoří robusní hlavní rám, ke kterému jsou pomocí kyvných ramen upevněna dvě dvojkolí s trakčními motory TE 015C. Oboustraná mechanická brzda má pro každé kolo samostatné pákoví a brzdový válec s vestavěným stavěčem odlehlosti zdrží. Čelníky jsou vybaveny deformačními prvky za nárazníky. V přední kapotě je naftový motor LIAZ M 1.2C, přírubově spojený s trakčním alternátorem ČKD Trakce TA 611. Hnací agregát s chlazením je převzat ze sériových lokomotiv řady 714. Brzdový kompresor 3 DSK 100 a dynamo D 206 C 03 pro napájení přípojných vozů jsou pocháněny klínovými řemeny. Lokomotivy jsou vybaveny vzduchotlakovou brzdou systému DAKO-GP s elektrickými ovladači samočinné a přímočinné brzdy. Brzdový systém je doplněn EDB se spádovým reimem pro trvalé brzdění a s režimem zastavovacím, dále brzdou parkovací a čistící.
Prototypy pro ČD se vyráběly v roce 1995, v roce 1997 následovala dvanáctikusová série, z níž deset strojů bylo dodáno ČD. Ze dvou zbývajících lokomotiv byla jedna prodána do průmyslu a poslední převzaly v lednu 2000 ČD jako 708 013.
Technické údaje:
výrobce: ČKD
rok výroby: 1997 (první dva prototypy 1995)
výkon: 300 kW
max. rychlost: 80 km/h
hmotnost: 34 t
708 003 v Rakovníku 12.5.08
714 - reko 735
Nespolehlivost a značná spotřeba nafty u lokomotiv řady 735 vedla ČSD k návrhu rekonstrukce na dvouagregátové provedení s motory LIAZ M 2 z lokomotiv řady 704. První dvě lokomotivy byly rekonstruovány v letech 1992 a 1993 s využitím původní kabiny a kapotáže, doplnění dalšími díly ze zrušemých lokomotiv řady 735 a dodáním některých komponentů z ČKD. Další dva stroje se již rekonstruovaly v podstatně větším rozsahu přímo v ČKD, na původním pojezdu řady 735 jsou dosazeny nová kabiny, kapoty a vybavení pro provoz s přípojnými vozy. Od lokomotiv 714 005 jsou pak vybaveny motory LIAZ M 1.2 C. Kabina strojvedoucího je rozměrově a konstrukčně převzata z prámyslové lokomotivy 709.5. Obě kapoty jsu řešeny jako stavebnice z jednotlivých bočnic, čel a střech, které jsou vzájemně spojeny šrouby. V přední kapotě, rozdělené mezistěnami na čtyři části, ja na zvláštním roštu uložena dvojice symetrických motorgenerátorů s alternátory TA 611. Čelo zadní kapoty tvoří samostatný blok přístrojů vzduchotlakové brzdy, následuje odporník EDB včetně ventilační jednotky a elektrický rozvaděč. Elektrická výzbroj umožňuje jízdu s jedním nebo s oběma motory, každý motorgenerátor pohání jeden podvozek. Lokomotivy jsou vybaveny vzduchovou brzdou systémi DAKO-GP s elektrickými ovladači samočinné a přímočinné brzdy a spádovou zastavovací EDB a zařízením KBS-E.
Do konce roku 1996 bylo ČD celkem předáno 29 lokomotiv 714.0 a 23 lokomotiv 714.2. Zbývajících osm strojů 714.2 bylo ČD předáno v roce 2004/5 .
Technické údaje:
rekonstrukce: ČSD/ČKD
rok rekonstrukce: 1994 - 1997 (první dva prototypy 1992, 1993)
výkon: 2 * 300 kW (první dva prototypy 2 * 250 kW)
max. rychlost: 80 km/h (první dva prototypy 90 km/h)
hmotnost: 64 t, 60 t (první dva prototypy 56 t)
714 226 v PJ Rakovník 13.10.07
Použité zkratky:
ČD - České dráhy
ČKD - Českomoravská Kolben - Daněk
ČSD - Československé státní dráhy