DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 19.03.2009 17:42:19 

info o dieslových lokomotivách

704‚ 704.5

704 (T 234.0)

 Prakticky od poloviny sedmdesátýchle se v ČSSR nevyráběly dvounápravové lokomotivy o malém výkonu. V druhé polovině osmdesátých let proto ČKD přistoupilo k jejich vývoji, jako první se připravovala varianta podle zadání ČSD, lokomotiva pro lehkou posunovací a traťovou službu a délce 6m před čelíky a  o hmotnosti 28 tun. Lokomotivy jsou kapotové s postranímm ochozy. A jednou středovou kabinou přístupnou bočními dveřmi z obou stran. Pojezd tvoří hlavní rám,  ke kterému jsou pomocí kyvných ramen upevněna dvě dvojkolí s trakčními motory TE 015. V kabině je umítěn centrální pult tvořící současně nízkonaptový rozvaděč. V přední kapotě je uložen samostatný blok přístrojů vzduchotlakové brzdy, akumulátorová baterie a vysokonapěťový elektrický rozvaděč s usměrňovačem. V zadní kapotě je maftový motor LIAZ M 2 650 přímo spojený s trakčním alternátorem TA 611. Chlazení vody v motoru zajišťuje u sériovýho provedení automobilový chladič. Kompresor 3 DSK 100 je mechanicky poháněn klínovými řemeny. Lokomotivy jsou vybaveny vzduchotlakovou brzdou systému DAKO-GP s elektrickými ovladači samočinné a přímočinné brzdy.

   Prototypy pro ČSD se vyráběly v roce 1988 již s novým označením 704. V roce 1992 následovala dvacetikusová série lokomotiv řady 704 o hmotnosti 28 tun, z nichž bylo osmnáct dodáno ČSD. Sériové lokomotivy mají moory typu 6 Z 135 T vyráběné ve firmě Diesel international, kam byla výroba motorů M 2 předána. Dvě průmyslové lokomotivy vyrobené současně pod označením T 234.0  dostaly po roce 1995 také řady 704 s inventárními čísly 402 a 403.

   Kvůli nedostatku náhradních dílů na naftové motory typu 6 Z 135 T rekonstruovaly ČD od roku 2002 lokomotivy 704 003, 006, 008 a 011 dosazením naftového motoru LIAZ M 1.2C.

Technické údaje:

výrobce: ČKD

rok výroby: 1992 (první dva prototypy 1988)

výkon: 250 kW (první dva prototypy 220kW)

max. rychlost: 65 km/h (první dva prototypy 60 km/h)

hmotnost: 28 t

 

704 016 v Českých Budějovicích 5.7.07

 

704.5 (T 237.0, T 238.0)

Současně se dvěma prototypy řady 704 pro ČSD se vyráběl i třetí pro průmysl, označený jako T 237.0001. Průmyslová verze nové dvounápravové lokomotivy byla  vpodstatě shodná jako drážní provedení, měla pouze těžší hlavní rám s šelníkem tloušťky 60 mm. Zatím co prototypy měly měly samostatný chladicí blok vedle motoru, sériové provedení má automobilní chladič před motorem s ventilátorem poháněným klínovými řemeny od klikové hřídele motoru. Ověřovací série deseti lokomotiv T 238.0 pak pokračovala v devadesátých letech dvěma sériemi, po roce 1995 byly lokomotivy přeznačeny na řadu 704 s inventárními číly 501 a výše.

   V roce 1999 bylo na dvě lokomotivy dosazeno dálkové rádiové ovládání TRS. Na lokomotivách 704.507, 526, 530, 531 a 554 byla v JLS provedena náhrada původního motoru 6 Z 135 T motorem Caterpillar 3406 DI-TA o výkonu 299 kW při zachování původního trakčního alternátoru TA 611 a původní motorové kapoty s drobnou úpravou střechy nad chladičem motoru. Současně byla vzduchová spojka kompresoru nahrazena elektromagnetickou typu EKA 25. V roce 2000 dosadila JLS na prototypovou lokomotivu 704.401 společnosti Viamont dálková ovládání a zařízení pro napájenípřípojných vozů 010. Současně je tato lokomotiva upravena pro dálkové radiové ovládání v traťové službě.

Technické údaje:

výrobce: ČKD

rok výroby: 1991 - 1994 (první prototyp 1989)

výkon: 250 kW (první prototyp 220 kW)

max. rychlost: 65 km/h

hmotnost: 36 t (první prototyp 34 t)

 

704 529 na vlečce P§G v Rakovníku 29.6.07

 

Použité zkratky:

ČD - České dráhy

ČSD - Československé státní dráhy

ČSSR - Československá socialtistická republika

ČKD - Českomoravská Kolben - Daněk

JLS - Jihlavská lokomotivní společnost (ČMKS)

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek