704 (T 234.0)
Prakticky od poloviny sedmdesátýchle se v ČSSR nevyráběly dvounápravové lokomotivy o malém výkonu. V druhé polovině osmdesátých let proto ČKD přistoupilo k jejich vývoji, jako první se připravovala varianta podle zadání ČSD, lokomotiva pro lehkou posunovací a traťovou službu a délce 6m před čelíky a o hmotnosti 28 tun. Lokomotivy jsou kapotové s postranímm ochozy. A jednou středovou kabinou přístupnou bočními dveřmi z obou stran. Pojezd tvoří hlavní rám, ke kterému jsou pomocí kyvných ramen upevněna dvě dvojkolí s trakčními motory TE 015. V kabině je umítěn centrální pult tvořící současně nízkonaptový rozvaděč. V přední kapotě je uložen samostatný blok přístrojů vzduchotlakové brzdy, akumulátorová baterie a vysokonapěťový elektrický rozvaděč s usměrňovačem. V zadní kapotě je maftový motor LIAZ M 2 650 přímo spojený s trakčním alternátorem TA 611. Chlazení vody v motoru zajišťuje u sériovýho provedení automobilový chladič. Kompresor 3 DSK 100 je mechanicky poháněn klínovými řemeny. Lokomotivy jsou vybaveny vzduchotlakovou brzdou systému DAKO-GP s elektrickými ovladači samočinné a přímočinné brzdy.
Prototypy pro ČSD se vyráběly v roce 1988 již s novým označením 704. V roce 1992 následovala dvacetikusová série lokomotiv řady 704 o hmotnosti 28 tun, z nichž bylo osmnáct dodáno ČSD. Sériové lokomotivy mají moory typu 6 Z 135 T vyráběné ve firmě Diesel international, kam byla výroba motorů M 2 předána. Dvě průmyslové lokomotivy vyrobené současně pod označením T 234.0 dostaly po roce 1995 také řady 704 s inventárními čísly 402 a 403.
Kvůli nedostatku náhradních dílů na naftové motory typu 6 Z 135 T rekonstruovaly ČD od roku 2002 lokomotivy 704 003, 006, 008 a 011 dosazením naftového motoru LIAZ M 1.2C.
Technické údaje:
výrobce: ČKD
rok výroby: 1992 (první dva prototypy 1988)
výkon: 250 kW (první dva prototypy 220kW)
max. rychlost: 65 km/h (první dva prototypy 60 km/h)
hmotnost: 28 t
704 016 v Českých Budějovicích 5.7.07
704.5 (T 237.0, T 238.0)
Současně se dvěma prototypy řady 704 pro ČSD se vyráběl i třetí pro průmysl, označený jako T 237.0001. Průmyslová verze nové dvounápravové lokomotivy byla vpodstatě shodná jako drážní provedení, měla pouze těžší hlavní rám s šelníkem tloušťky 60 mm. Zatím co prototypy měly měly samostatný chladicí blok vedle motoru, sériové provedení má automobilní chladič před motorem s ventilátorem poháněným klínovými řemeny od klikové hřídele motoru. Ověřovací série deseti lokomotiv T 238.0 pak pokračovala v devadesátých letech dvěma sériemi, po roce 1995 byly lokomotivy přeznačeny na řadu 704 s inventárními číly 501 a výše.
V roce 1999 bylo na dvě lokomotivy dosazeno dálkové rádiové ovládání TRS. Na lokomotivách 704.507, 526, 530, 531 a 554 byla v JLS provedena náhrada původního motoru 6 Z 135 T motorem Caterpillar 3406 DI-TA o výkonu 299 kW při zachování původního trakčního alternátoru TA 611 a původní motorové kapoty s drobnou úpravou střechy nad chladičem motoru. Současně byla vzduchová spojka kompresoru nahrazena elektromagnetickou typu EKA 25. V roce 2000 dosadila JLS na prototypovou lokomotivu 704.401 společnosti Viamont dálková ovládání a zařízení pro napájenípřípojných vozů 010. Současně je tato lokomotiva upravena pro dálkové radiové ovládání v traťové službě.
Technické údaje:
výrobce: ČKD
rok výroby: 1991 - 1994 (první prototyp 1989)
výkon: 250 kW (první prototyp 220 kW)
max. rychlost: 65 km/h
hmotnost: 36 t (první prototyp 34 t)
704 529 na vlečce P§G v Rakovníku 29.6.07
Použité zkratky:
ČD - České dráhy
ČSD - Československé státní dráhy
ČSSR - Československá socialtistická republika
ČKD - Českomoravská Kolben - Daněk
JLS - Jihlavská lokomotivní společnost (ČMKS)