DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 19.03.2009 17:42:19 

info o dieslových lokomotivách

720‚ 721

720 (T 435.0)

Základní kámen rozsáhlejší motorizace v ČSD položila lokomotiva T 435.0 odvozená z prototypů T 434.0 a vyráběná od roku 1958. Lokomotiva je kapotovaná s kncovou kabinou strojvedoucího, před kabinou je uložen motor 6 S 310 DR s trakčním generátorem, následuje blok chlazení s mechanicky poháněným ventilátorem,  v čele kapoty je pak uložen kompresor. Původní rozsochové podvozky pensylvánského typu s kombinací listových a šroubových pružin měly poměrně tvrdý chod. Proto byly v roce 1960 vyvinuty nové ,,kývačkové" podvozky, které byly namontovány pod T 435.087. Hlavní rám zůstal v podvozcích uložen pomocí ploché torny. Současně se zkoušela hydromechanická převodovka pro pohon kompresoru a ventilátoru chladičů. Dále byl změněn převod na dvojkolí a tím zvýšena max. rychlost na 80 km/h. Úpravy se osvědčili a tak čtvrtá série řady T 435.0 z roku 1962 byla dodávána již s ,,kývačkami", převodovka pomocných pohonů ale zůstala mechanická jako u všech ostatních lokomotiv T 435.0.

   V letech 1958 až 1961 bylo ve čtyřech sériích vyrobeno celkem 287 strojů,  z toho 150 lokomotiv pro ČSD. Řada lokomotiv byla exportována. V roce 1988 dostaly lokomotivy T 435.0 novou řadu 720, která po roce 1995 byla přidělena i průmyslovým strojům. Většina strojů ČD i ZSSK byla již zrušena nebo prodána na vlečky, turnusově nejsou nasazeny žádné lokomotivy.

Technické údaje:

výrobce: ČKD

rok výroby: 1958 - 1961

výkon: 551 kW

max. rychlost: 60 km/h

hmotnost: 61 t

 

720 058 v muzeu v Lužné 2.6.07

721 / 721.5 (T 458.1,5 / T 458.15)

Řada 721 je odvozena z exportních strojů ČME 2 vyráběných v letech 1960 až 1965 pro SSSR, je to v postatě těžší a delší varianta původní T 435.0. Lokomotiva je kapotová s koncovou kabinou strojvedoucího, před kabinou je uložen motor 6 S 310 DR s trakčním generátorem, následuje blok chlazení s převodovkou HVK, která pohání ventilátor chlazení motoru a  kompresor uložený v čele kapoty.Hlavní rám je na podvozcích uložen prostřednictvím plochých toren. Lokomotivy byly dodávány od roku 1962 na široký rozchod pod označením T 458.0 a to jak pro ČSD tak do průmyslu. V letech 1963 až 1965 pak převzaly ČSD 206 lokomotiv T 458.1 na normální rozchod, současně bylo vyrobeno v roce 1965 prvních 17 strojů  T 458.1 pro průmysl ČSSR. S vyjímkou prvních pěti lokomotiv T 458.0 měly všechny ostatní již podvozky s ,,kývačkami". Lokomotivy byly dodávány kromě SSSR do Albánie, Indie, Iráku, NDR a Polska. Protože průmyslové lokomotivy byly číslovány po řadě včetně exportovaných do NDR a Albánie, jsou v řadě našich průmyslových strojů mezery. Indické a irácké stroje měly vlastní označení.

   V roce 1965 byla ukončena sériová výroba ČME 2 a T 458.1 pro SSSR a ČSD. Počínaje rokem 1967 se T 458.1 vyráběly v maých sériích výhradně na export až do roku 1973. Protože některé exportní zakázky byly stornovány již po rozběhnutí výroby, dostaly se tyto lokomotivy i na naše závodní vlečky a tratě ČSD. Některé z nich mají určitě zvláštnosti u nás neobvyklé, např. dvojitou střechu jako úpravu pro tropické prostředí.

   V roce 1968 převzaly ČSD 15 strojů určených pro Polsko,  v roce 1973 pak od TSS převzaly ČSD stroj T 458.1557 původně určený do Iránu a přeznačily jej na T 458.1222. Průmyslové podniky v ČSSR převzaly v letech 1968 až 1971 celkem 32 strojů, většinou v ,,tropickém" provedení s dvojitou střechou. Již v sedmdesátých letech vyly tři lokomotivy R 458.1 dovezeny z NDR zpět do ČSSR.

   K 1.6.1977 dostalo devět původních strojů T 458.0 převázaných z širokého rozchodu na normální nové označení T 458.1 s inventárními čídly 223 až 231, zbývající širokorozchodné lokomotivy byly označeny T 458.5001 až 003. V roce 1988 dostaly T 458.1 novou řadu 721, která byla po roce 1995 přidělena i zbývajícím průmyslovým lokomotivám. Lokomotivy řady 721 jsou dnes u ČD pouze jako záložní, řada lokomotiv je zrušena nebo prodána do průmyslu, naopak u ZSSK je řada 721 poměrně hojně nasazena.

Technické údaje:

výrobce: ČKD

rok výroby: 1961 - 1968

výkon: 551 kW

max. rychlost: 80 km/h

hmotnost: 74 t

 

 721 544 v Brně-Heršpicích 30.7.08

Použité zkratky:

ČSD - Československé státní dráhy

ČD - České dráhy

ČKD - Českomoravská Kolben - Daněk

ČSSR - Československá socialtistická republika

ZSSK - Železničná společnosť

NDR - Německá demokratická republika

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek