730 (T 457.0)
V roce 1978 byly postaveny tři prototypy posunovací lokomotivy T 457.0 nevé generace o výkonu 600 kW, která měla do budoucna nahradit prakticky všechny starší typy. Dva prototypy byly určeny pro ČSD, třetí, těžší, se zkoušel v průmyslu. Na základě požadavku ČSD byla pro sériové provedení kabina navržena do kynematického obrysu, současně byly upraveny i kapoty s použitím shodných agregátů jako u prototypů. Lokomotiva T 457.0 je kapotovaná s postraními ochozy a jednou věžovou kabinou strojvedoucího s bočními vstupy. V přední kapotě je motor K 6 S 230 DR přímo spojený s TA 604. Před motorem je umístěn chladicí blok s ventilátorem o průměru 1000mm, v čele přední kapoty je uložen kompresor K 3 lok 3. V kratší zadní kapotě jsou uloženy přístroje vzduchotlakové brzdy a elektrický rozvaděč. Lokomotiva je vybavena brzdou systému DAKO-GP s elektrickými ovladači smačinné a přímočinné brzdy.
Ověřovací desetikusová série T 457.0 pro ČSD se vyráběla až v roce 1985, v roce 1988 bylo pro ČSD dodáno dalších pět strojů s ARR a DO pro posun na svážných pohrbcích. S ohledem na změnu plánů ČSD ve prospěch lokomotivy 731 byly další objednané lokomotivy dodány ve dvou sériích, pro podniky drážního průmyslu a železniční vojsko, již s novým označením 730.6, jedna lokomotiva se exportovala do Jugoslávie pod označenám T 457-J. Průmyslový prototyp byl původně označen T 457.0003, posléze byl přeznačen na T457.0501 a po roce 1995 na 730 501. ČD převzaly z ,,průmyslu" dva stroje, které označily 730 018 a 019, ZSSK řadu 730 nevlastní.
Technické údaje:
výrobce: ČKD
rok výroby: 1978 - 1989
výkon: 600 kW
max. rychlost: 80 km/h
hmotnost: 70 t
730 612 v Železném Brodě 15.9.05 (foto:Jirka Petrák)
731 (T 457.1)
Řada 731 vznikla v reakci na rychlý vývoj elektroniky jako pokračování řady 730 v druhé polovině osmdesátých let. Je určena pro středně těžkou posunovací a traťovou službu.
Lokomotiva je kapotovaná s věžovou kabinou strojvedoucího a s dvojicí diagonálbích bočních dveří umožňujících výstup na ochoz. Hlavní rám má prostorné plošiny pro posunovače a šikmé schody na ochozy, čelníky rámu jsou vybaveny deformačními prvky za nárazníky. V přední kapotě je uložen motor K 6 S 230 DR přímo spojený s trakčním alternátorem TA 604A. Z volné strany motoru je poháněna převodovka pomocných pohonů s výstupem na ventilátor a kompresor K 3 lok 3 s vestavěným mezichladičem v čele přední kapoty. Před motorem je chladicí blok s ventilátorm o průměru 1000mm. V kratší zadní kapotě je umístěn samostatný blok přístrojů vzduchotlakové brzdy, odporníku EDB včetně ventilační jednotky a elektrický rozvaděč. Lokomotiva je vybavena brzdou systému DAKO-GP s elektrickými ovladači ssamočinné a přímočinné brzdy a spádovou a zastavovací EDB o výkonu 1020 kW. Je použit elektronický systém řízení pro regulaci elektrického přenosu výkonu a EDB. K základní výbavě patří zařízení vlakového zabezpečovače, pojezd na startovací baterii, impulsní pískování a mazání okolků.
Dva prototypy vyrobilo ČKD v roce 1988 již s novým označením 731, v letech 1991 a 1992 byly dodány dvě třicetikusové série, objednaná série dalších 60 kusů byla zrušena. Lokomotiva 731 062 má doplněn mezichladič plnícího vzduch a zvýšený výkon na 800kW, shodně byla při opravě upravena i 731 031.
Technické údaje:
výrobce: ČKD
rok výroby: 1988 - 1992
výkon: 600 kW
max. rychlost: 80 km/h
hmotnost: 68 t
731 016 posunuje na nádraží v Chebu 10.6.07
Použité zkratky:
ČSD - Československé státní dráhy
ČD - České dráhy
ČKD - Českomoravská Kolben - Daněk
ZSSK - Železničná společnosť